Til denne tegning skriver Aron: »Qivaaqiarsuk skaffer sig af med en del af de mange kvinder ved at lade dem tage af tidevandet på et stort skær ud for husene ved Kangeq.«

.

Aron noterer her: »Ulaajuk får næsen skåret af og bliver gjort til innersuaq.«

.

Arons billedtekst lyder: »På rensdyrjagt i Qooqqut drømte Mattiina, at disse steg ned fra himlen for at give ham en besked: Christian Renatus og Poorkaaputsi.«

.

Teksten til dette billede lyder: »De andre børn driver spot med Kaassassuk og vasker ham i sneen, og nogle af dem tisser på ham.«

.

Fortællingen om Qivaaqiarsuk

Frugtbarhed står centralt i inuitkulturen og er et gennemgående tema i den gamle fortælletradition, ikke mindst i fortællingen om Qivaaqiarsuk (Qivaaqi betyder ulk), der bl.a. er fortalt af Aron fra Kangeq.

Et af omdrejningspunkterne er frugtbarheden, såvel landskabets som kvindens. Qivaaqiarsuk har altid fangstheldet med sig, men han forsørger mange kvinder, og er de mere til last end til gavn, er han uden skrupler.

Tegningen af Qivaaqiarsuk viser, hvordan han på én gang slår mange kvinder ihjel; han narrer dem ud at sanke tang ved lavvande, og da højvandet kommer, lader han dem drukne.

Fortællingen om Ulaajuk

Innersuit (flertal; ental: innersuaq) er ildvæsener, der ofte kaldes strandånder, fordi de lever under stranden. De, der bor højest oppe, er venlige. De er ofte kajakmændenes hjælpeånder og beskytter dem på fangstture. De, der bor dybere nede, mangler deres næser. Disse innersuit skal man holde sig fra. De er misundelige på menneskene og kan finde på at spærre dem inde, skære deres næser af og gøre dem til innersuaq.

I denne fortælling har den unge mand Ulaajuk været ude på fangst og har mødt en innersuaq dybt nedefra. Innersuaqen tvinger Ulaajuk med sig hjem, skærer næsen af ham og holder ham fangen. Ulaajuk påkalder sig sin hjælpeånd, der kommer og befrier ham. Da de sammen ror bort, siger hjælpeånden: »Skynd dig at vende dig om, dér kommer din næse flyvende efter dig!« og Ulaajuks næse kommer flyvende og finder igen sin plads.

Fortællingen om Qooqqut

I en fortælling fra 1850’erne optræder en mægtig mand, der nægter at lade sig døbe. Han forstår ikke al den tale om frelse, men han forstår, hvad angakkoqerne fortæller. Efter lang tid ombestemmer han sig dog, og i dåben får han navnet Mattiina. På en rensdyrjagt i Qooqqut i Nuuk Fjord drømmer Mattiina, at to engle stiger ned fra himlen. De synger meget smukt og fortæller så, at den ene engel, der tidligere af sine kære blev kaldt Poorkaaputsi, slet ikke længere har nogen krop, men er blevet til ren sjæl, mens den anden, Christian Renatus, stadig har krop.

Christian Renatus var en af de tidligt kristnede kateketer og samtidig en af de gode fortællere. Denne fortælling viser bl.a., hvordan træk fra europæisk kultur inkorporeres i inuits univers.

Fortællingen om Kaassassuk

Kaassassuk er navnet på hovedpersonen i en kendt fortælling udbredt mellem alle inuit. På østgrønlandsk betyder navnet vandbille. Når billen lever i bunden af mørke søer, kan døden ikke få øje på den, mente man. Når forældrene gav deres drengebørn dette navn, var det for at sikre deres liv i et samfund, hvor det var kritisk for familien, hvis forsørgeren forulykkede. Den mundtlige fortælletradition viser ofte kærlighed til barnløse og faderløse, der stod uden beskyttelse.

Kaassassuk var forældreløs og blev mobbet af både børn og voksne, men efter at have gennemgået mange lidelser drager han ud i naturen, hvor han henter stærke kræfter. Da han har fået utrolig styrke, tager han en frygtelig hævn over alle, der har været onde mod ham.

Videre læsning

Læs mere om Grønlands kultur

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Traditioner og fortællinger

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig