De inuitiske fortællinger spillede en altafgørende rolle som den sammenhængende kraft, der forklarede inuit, hvordan verden var skabt, og hvordan alt var forbundet. Mennesker var forbundne med hinanden ved familiære bånd, men også knyttet gennem en navnesjæl. Hvert menneske bestod af krop (timeq), sjæl (tarneq) og et navn (ateq). Ved dødsfald var det derfor vigtigt, at det næste nyfødte barn ville blive opkaldt efter den senest afdøde, så navnet – og dets særlige evner og amuletter – kunne leve videre. Denne tradition lever til dels videre i nutidens Grønland.
Mennesket var dog ikke centrum i den inuitiske livsverden, for mennesket var blot ét af mange forholdsvis ligeværdige væsener, og derfor havde alt en inua, som er en kraft eller et iboende væsen. Selve ordet kan oversættes til »dets væsen«, og inua fandtes i alle levende væsener (mennesker som dyr), naturelementer som klipper og vinden, i en sten og selv i latter, sult og søvn.
På samme måde som religiøse skrifter udstikker rammerne for god og dårlig moral, havde de mundtligt overleverede fortællinger til formål at videreformidle livsvigtige erfaringer og formaninger for socialt acceptabel adfærd. Desuden gav fortællingerne anledning til socialt samvær og nærvær både gennem de lange, mørke vinternætter og på de årlige aasiviit (sommersammenkomster), hvor folk fra nær og fjern var samlet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.