De helt oprindelige dansetraditioner er maskedans og trommedans, og fra slutningen af 1500-tallet, da europæiske søfolk medbragte danse- og spillemandsmusik, blev fundamentet for den noget yngre tradition kalattuut grundlagt.
Inden for europæiske genrer har der været flere dansere, som siden 1960’erne har taget del i forestillinger og afholdt workshops; heriblandt har Ann Crosset turneret både med Nyt Dansk Danseteater og efterfølgende, i 2015 og 2018, med Den Kongelige Ballets Kompagni B.
Etablering af et dansemiljø med uddannede dansere inden for ballet, moderne, standarddans, hiphop og andre dansegenrer begyndte med Grønlands værtskab ved Arctic Winter Games 2002. I perioden 2003 til 2011 blev der af Dida Jensen og Niels Berglund tilbudt dansetimer for børn og unge i Nuuk.
Qiajuk Studios åbnede i 2011 et dansestudio med undervisning i ballet, vertikaldans, modern, urbanstyles og jazz. Det kunne nu lade sig gøre, fordi unge dansere var vendt tilbage til Grønland efter endt uddannelse i udlandet. Alexander Montgomery-Andersen og Maliina Jensen har sikret udvikling og den grønlandske forankring af disse dansegenrer, og de har undervist 200-300 børn om året, både i hovedstaden og i andre byer. Sammen med de enkelte kommuner og kulturhuse, Katuaq, Bårdar danseakademi i Oslo, Norge og NAPA (Nordens Institut i Grønland) har Grønlands dansemiljø i årene 2010-17 været vært for den nationale dansefestival OuterVision.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.