Forestillingen Den Grønlandske Mand//Angutivik var en co-produktion mellem Nunatta Isiginnaartitsisarfia og Teater freezeProductions. Den spillede både i Grønland og i Danmark og sikrede Klaus Geisler en Reumert for årets mandlige ensemblerolle. Forestillingen havde premiere i 2017.
.
Maskedans på Grønlands Nationalteater i Nuuk. Danserne er Connie Kristoffersen og Hans-Henrik Suersaq Poulsen.
.

Scenekunsten bygger bl.a. på en stærk fortælletradition, trommedans og maskedans. Disse traditioner har rod i sociale, kulturelle og spirituelle ritualer. Tromme- og maskedansen er to forskellige traditioner, der begge trækker tråde langt tilbage.

I perioden 1819 til 2011 udvikles teaterscenen, som vi kender den fra Vesten, sig fra det tidlige amatørteater til en genrebåret og mere professionel scene. Med etableringen af Silamiut Teatret i Nuuk i 1984 fik landet sit første professionelle teater, og denne scene overgik i 2011 til at være nationalteater.

Teater, som det kendes fra vestlige kulturer, kom til Grønland i 1819-20, da Peder Kragh, missionær ved Aasiaat, oversatte B.S. Ingemanns bibeldrama Røsten i Ørkenen, som handler om Johannes Døberen. Hovedindholdet var af grønlænderne kendt fra Det Nye Testamente, men det var først i 1874 lykkedes at få trykt manuskriptet.

Birgit Kleist Pedersen påpeger, at grønlandsk teaterhistorie kan inddeles i fire faser: I første fase, perioden 1820 til 1920, blev der primært opført amatørteater, og stykkerne var fortrinsvis oversatte.

Herefter, omkring 1930, begyndte man at se forskellige genrer inden for grønlandsk skuespil, bl.a. stykker af Pavia Petersen og Hans Lynge. Tredje fase blev indledt i 1975 med etablering af Tuukkaq Teatret i Fjaltring nær Lemvig, og den løb frem til 1984, hvor Silamiut Teatret blev etableret.

I 2011 overgik Silamiut Teatret til at være nationalteater, Nunatta Isiginnaartitsisarfia – Grønlands Nationalteater – hvorunder der også hører en skuespiluddannelse.

Tuukkaq Teatret

Tuukkaq Teatret har spillet en særlig rolle i forhold til at genoplive, udvikle og bevare maskedansen. Teateret i Fjaltring blev grundlagt af Reidar Nilsson, og formålet var at uddanne grønlandske skuespillere samt at opføre forestillinger om emner hentet fra grønlandsk kultur. Dermed begyndte en ny etape af scenekunsten.

Tuukkaqs fokus var ikke det traditionelle ordteater, men snarere kropsteater, sang og musik. Der var fokus på ældre kulturel praksis og fornyelse heraf, både i form og indhold. Skuespillerne arbejdede med krop, bevægelse, sang og masker som de væsentligste udtryk, og der var meget lidt fokus på det talte ord.

Teateret fungerede både som teater og uddannelsesinstitution; begge var eksperimenterende og kendetegnet ved videreførelse af maskedansen. Tuukkaq Teatret eksisterede fra 1975 til 1994, og det fungerer i dag som et levende museum og besøgssted i Fjaltring.

Silamiut Teatret

Scenekunstnere, der var uddannet fra Tuukkaq Teatret, rejste tilbage til Grønland og etablerede i 1984 Silamiut Teatret i Nuuk. Sideløbende med fysisk teater producerede Silamiut klassisk teater baseret på både originalt grønlandsk materiale og på værker udefra. Teateret opsatte også musikalske produktioner.

I 1984 blev Simon Løvstrøm (Mooqqu) leder af teateret, der overtog Tuukkaqs rolle som teaterskole og varetog denne frem til 1997, hvor Silamiut, sammen med den norske instruktør Indra Lorentzen, var med til at åbne Katuaq Kulturhus med forestillingen Qasapis sidste dag.

Nunatta Isiginnaartitsisarfia (Grønlands Nationalteater)

Tanken om nationalteateret og arbejdet med en teaterlov blev sat i gang efter et teaterseminar afholdt i 1992, og Teaterloven blev vedtaget i 2010. Den 1. januar 2011 blev loven indført, og hermed overgik Silamiut Teatret til at være nationalteater, Nunatta Isiginnaartitsisarfia. Teateret flyttede i 2013 til Industrivej i Nuuk, hvor det stadig har til huse.

Skuespilleruddannelsen åbnede i august 2012 med Makka Kleist som skoleleder på Nunatta Isiginnaartitsinermik Ilinniarfia. Nationalteateret og skuespillerskolen udgør en samlet enhed og har tre hovedopgaver: at producere, udvikle og tilgængeliggøre grønlandsk scenekunst for et bredt publikum, at uddanne skuespillere samt at støtte og udvikle amatørteater i Grønland. I 2018 blev Varste Mathæussen skolens leder, Ruth Montgomery-Andersen i 2019 og Vivi Sørensen i 2021.

Skuespillerskolen er en toårig uddannelse, der optager fem elever hvert andet år. Skolen åbnede i 2012, og siden er i alt 18 skuespillere (2021) dimitteret.

Amatørteater

N.A.I.P. (Nuummi Aliikkusersuisartut Isiginnaartitsisartut Peqatigiiffiat) er Nuuks amatørteaterforening, etableret af Kristian Egede i 1959. Han var en kendt entertainer, som turnerede Grønland tyndt i 1960’erne og 1970’erne. Ud over teatervirksomhed er N.A.I.P. en kulturinstitution, som bevarer og udvikler den folkelige brug af folkedans, kalattuut, maskedans og trommedans, og er også kendt for radioteater. Foreningen er åben for alle og er med til at sikre, at disse kulturelementer overleveres fra generation til generation, samt at de bliver tilgængelige i lokalsamfundet.

Gennem tiden har der eksisteret amatørteatre flere steder i Vest- og Østgrønland. Før hallerne blev til, havde disse teatre ofte til huse i de lokale forsamlingshuse.

I nyere tid er det mest kendte og etablerede amatørteater Pakkutat i Sisimiut. Under ledelse af Valerius Nielsen repræsenterede teateret i 1992 Grønland ved Arctic Winter Games og senere ved Nordisk Amatørteaterfestival, hvor de i midten af 1990’erne fik prisen for bedste forestilling. Østgrønlands Orto Ignatiussen var også med til at etablere og bevare interessen for teater i Tasiilaq.

Nunatta Isiginnaartitsisarfia har haft en vigtig opgave i at støtte og udvikle amatørteater. I 2015, 2016 og 2017 afholdt nationalteateret amatørteaterseminarer, og i 2018 en amatørteaterfestival kaldet Kiinnat Festival.

Videre læsning

Læs mere om Grønlands kultur

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Teater og film

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig