I 2019 lancerede Inuit Quality Clothes deres første T-shirt »Save Our Arctic«. Ved at skabe tøj, der sætter fokus på klimaforandringer i Grønland og Arktis, understreger kollektionen vigtigheden af, at den grønlandske natur bevares.

.

Som i denne kollektion fra 2020 henter Isaksen Design bl.a. inspiration fra de traditionelle inuittatoveringer. Isaksen Design var de første grønlandske designere på den københavnske modemesse i 2006, hvor de blev opdaget af amerikanske, nordiske og canadiske indkøbere. Isaksen Design blev i flere år solgt på bl.a. New Yorks Fifth Avenue.

.

Mode- og designbranchen har i mange år været kendetegnet ved at skabe tøj og smykker, der refererer til grønlandsk kultur. Dog er man også begyndt at se unge designere, der vender sig væk fra brugen af kulturelle symboler og i stedet refererer til mere globale strømninger.

I årene op til 1979, da hjemmestyret blev indført, brugte unge grønlændere anorakker og grønlandske smykker for at vise deres »grønlandskhed«. I dag præger de grønlandske kulturelle symboler stadig meget af det modetøj, der nu bliver masseproduceret i udenlandske fabrikker.

Mode og design bliver brugt til at markedsføre landet. Designerne bruger deres grønlandske identitet og kultur til at udtrykke sig, og deres produkter retter sig ikke kun mod det grønlandske marked.

Fra mode til tradition

De grønlandske skinddragter har gennem de seneste 500 år ændret sig betydeligt, dels pga. kontakten til europæerne, dels pga. grønlændernes egen tilgang til moden. Gamle fortællinger, myter og dagbøger fra europæerne fortæller om, hvordan kvinderne syede tøj til deres forestående møde med andre landsmænd på sommerstævner, og hvordan de også byttede deres kreationer med hinanden.

Hvalfangerne og den norsk-danske mission kom med europæisk modetilbehør såsom perler, kniplinger, broderier og stof. Kvinderne brugte det til deres dragter – og ikke to var ens. Jo flere ressourcer man havde, jo mere pynt havde dragten.

Der er tre egnsdragter: arnatuut i Thule, tunumiutuut i Østgrønland og kalaallisuut i Vestgrønland. Sidstnævnte har pga. kontakten med den norsk-danske mission siden 1721 ændret sig mest, og tilstedeværelsen af europæiske hvalfangere fra især Holland og Storbritannien har siden 1400-tallet præget de vestgrønlandske dragter.

Netop den vestgrønlandske kvindedragt har flere designere hentet inspiration fra. Siden 1930’erne kunne man skaffe stof til kjoler eller købe færdigsyede kjoler, men det var først under 2. Verdenskrig, at et flertal af kvinderne begyndte at gå med amerikansk og europæisk tøj. Kvindedragten blev en nationaldragt, der blev brugt ved højtider og særlige begivenheder, og formmæssigt er den ikke blevet ændret siden 1940’erne.

Tøjdesign

Omkring 50 år efter, at grønlændere begyndte at gå vestligt klædt, blev de første større kollektioner af grønlandske designere sat i produktion. Mange trækker i deres udtryk på den grønlandske natur- og kulturhistorie, men der er også linjer, som helt eller delvis distancerer sig herfra.

Isaksen Design

De første grønlandske modedesignere, der lancerede kollektioner, var Rita og Nickie Isaksen, som i 2002 grundlagde Isaksen Design med base i København. Mor og datter, begge bosat i Danmark, henter ofte inspiration fra den grønlandske natur, kultur og historie, herunder kulturelle symboler som kvindekniven ulu, tupilakker og inuittatoveringer. Kollektionerne er blevet godt modtaget i både Grønland og Danmark. Isaksen Design laver modetøj og smykker både til mænd og kvinder og børnetøj.

Bibi Chemnitz

Designer Bibi Chemnitz grundlagde sit brand i 2005 i Danmark, og i dag har hun base i både Nuuk og København. Hendes design trækker på de to vidt forskellige universer: Grønlands barske natur og Københavns brostensbelagte stræder. Kollektionerne, der henvender sig både til mænd og kvinder, kaldes streetstyle og afsættes til både unge grønlændere og internationalt. Et af Bibi Chemnitz’ kendetegn er det grønlandske flag, Erfalasorput, i sort-hvid og silhuetten af Grønland. Det bruges også som logo i hendes outdoor-kollektion.

Anita Høegh

I 2008 satte Anita Høegh en garnproduktion i gang og åbnede en butik i Sisimiut, Qiviut, med garn fra moskus- og fåreuld. I 2013 åbnede hun endnu en butik i Nuuk, og de to butikker sælger kun det, som de ansatte designer og producerer. Med Anita Høegh i spidsen har butikkerne deres eget uldværksted og indhandler moskusskind direkte fra fangerne. Produktionsvirksomheden fokuserer på naturens egne råvarer og sælger bl.a. sjaler, huer, sweatre, muffediser og andre beklædningsdele af moskus- og fåreuld. Derudover sælger Qiviut også kvalitetsovertøj syet af sælskind, som er beregnet til personer, der bruger meget tid på udendørs aktiviteter om vinteren, såsom hundeslædekuske og fangere.

Louise Lynge Berthelsen

I 2010 åbnede den grønlandske syerske og designer Louise Lynge Berthelsen Nuuk Couture. Til at begynde med syede hun på kundernes bestilling, men efter et par år begyndte hun at designe og masseproducere modetøj for kvinder, og siden fik hun fokus på mænd og børn. Hun er den første grønlandske designer, der fik et samarbejde med Kalaallit Nunaanni Brugseni (Brugsen i Grønland) og solgte børnetøj med inspirationer fra den vestgrønlandske dragt.

Louise Lynge Berthelsen, som kommer fra en stor familie i Nuuk, har en farmor, der er nationaldragtsyerske. Designeren tager udgangspunkt i den vestgrønlandske kvindedragts fortælling og er med til at vise sin respekt for både syerskerne og dragten. Med sloganet »Sapinngilagut« (vi kan selv) har hun også skabt en street-wear-kollektion, der henvender sig til unge. Hun står desuden bag en smykkekollektion, der refererer til den vestgrønlandske perlekrave.

Inuit Quality Clothes of Greenland

Inuit Quality Clothes of Greenland blev grundlagt af Dorthea Rødgaard fra Qaqortoq og Hanne Kristiansen fra Aasiaat. Begge kvinder ejer tøjbutikker, og de mente i 2012, at der manglede tøj designet af grønlændere, og de besluttede derfor at lave et brand, som de grønlandske modetøjsbrugere kunne identificere sig med.

Med en silhuet af en grønlandsk kvinde med hårtop og en grønlandsk mand, der indgår i ordet inuit, er der nu de sidste snart ti år udkommet grafisk designmodetøj og overtøj fra Inuit Quality Clothes of Greenland, der blandt andet promoveres af sangerinden Julie Berthelsen og sangeren Simon Lynge på de sociale medier.

Bolt Lamar

Bolt Lamar er et grafisk designmærke skabt af to anonyme unge mænd. Mærkets navn er en fusion mellem to internationale stjerner, OL-guldvinderen i sprint Usain Bolt fra Jamaica og den amerikanske rapper Kendrick Lamar. Mærket var et hyggeprojekt for to venner, og fordi det blev så populært, valgte de at masseproducere design på T-shirts, hoodies, beanies og caps.

Bolt Lamar kan ses som en modreaktion på brugen af de grønlandske kulturelle symboler i tøjkollektioner. Ved at fusionere de to verdensstjerners efternavne, symboliserer mærket globalisme, og at man som grønlandsk designer kan plukke fra hele verden.

Videre læsning

Læs mere om Grønlands kultur

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Traditioner og fortællinger

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig