Mode- og designbranchen har i mange år været kendetegnet ved at skabe tøj og smykker, der refererer til grønlandsk kultur. Dog er man også begyndt at se unge designere, der vender sig væk fra brugen af kulturelle symboler og i stedet refererer til mere globale strømninger.
I årene op til 1979, da hjemmestyret blev indført, brugte unge grønlændere anorakker og grønlandske smykker for at vise deres »grønlandskhed«. I dag præger de grønlandske kulturelle symboler stadig meget af det modetøj, der nu bliver masseproduceret i udenlandske fabrikker.
Mode og design bliver brugt til at markedsføre landet. Designerne bruger deres grønlandske identitet og kultur til at udtrykke sig, og deres produkter retter sig ikke kun mod det grønlandske marked.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.