Kystpassagerskibet Sarfaq Ittuk ved Kangia (Ilulissat Isfjord). Sarfaq Ittuk sejler mellem Narsaq og Ilulissat og anløber de fleste byer og enkelte bygder på strækningen.
.

Skib fra Royal Arctic Line i containerhavnen i Nuuk 2021. Containerhavnen Sikuki Nuuk Harbour A/S har faciliteter til servicering af containertraffik, trawlere, krydstogtsskibe samt kapacitet til håndtering af store mængder transitfragt.

.

Det selvstyreejede Royal Arctic Line (RAL) varetager i samarbejde med det islandske rederi Eimskip stort set al skibstransport mellem Europa og Nuuk. Langt størstedelen af gods sendes fra og til Danmark. I Nuuk omlastes gods til vestkystens øvrige bosteder til RAL’s mindre skibe, og gods nord for Ilulissat omlastes igen i Aasiaat. Gods til østkysten omlastes i Reykjavik til et RAL-skib, beregnet til issejlads. Godstransport til bygderne varetages delvis af datterselskabet Royal Arctic Bygdeservice.

På grund af havis besejles Uummannaq og Upernavik normalt kun fra maj til december, og Tasiilaq og bygderne på østkysten fra maj til november. Ittoqqortoormiit på østkysten og Qaanaaq i nord har kun to årlige anløb. Om vinteren er sejladsen i Qeqertarsuup Tunua (Disko Bugt) uregelmæssig eller aflyses på grund af havis, og i Sydgrønland kan storisen periodisk besværliggøre eller forhindre sejlads.

Prisen for fragt er ens over hele landet, men håndteringsafgiften er varierende og stedbestemt, og der pålægges et håndteringsgebyr for hver omlastning. RAL’s omkostninger er meget varierende og specielt høje for bosteder uden havn, hvor godset skal prammes ind. Derfor indebærer prisstrukturen en betydelig krydssubsidiering. Eksport subsidieres indirekte ved, at fragtrater fra Grønland er omtrent en tredjedel af prisen af fragt til Grønland. For at støtte fiskeeksporten er prisen for eksport af en 20 fod frysecontainer næsten en tiendedel af prisen for import.

Skibspassagerer

Royal Arctic Lines datterselskab Arctic Umiaq Line sejler med et passagerskib mellem Qaqortoq og Ilulissat og anløber ni byer og tre bygder. Billetprisen er delvis subsidieret

På en servicekontrakt med Selvstyret sejler Disko Line (ejet af det danske Topas Rejser) mellem de fleste byer og bygder i Sydgrønland, Midtgrønland og Qeqertarsuup Tunua med mindre passagerbåde. I vinterhalvåret serviceres Qeqertarsuup Tunua i stedet af Air Greenlands helikoptere.

Ellers foregår sejlads med private både og joller, ligesom det flere steder er muligt at chartre sejlads.

Videre læsning

Læs mere om samfund og erhverv i Grønland

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Infrastruktur

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig