Grønlands lufthavne drives af Mittarfeqarfiit, ejet af Selvstyret. Landet har to internationale lufthavne, Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) og Narsarsuaq, med lange asfalterede baner, der kan modtage transatlantiske fly. Begge er anlagt af USA under 2. Verdenskrig. Kangerlussuaq fungerer som Grønlands primære indfartsvej og internationale lufthavn. Den danner knudepunkt for indenrigsflyvningen, mens Narsarsuaq primært benyttes som lokallufthavn for Sydgrønland og i sommerhalvåret har forbindelse til Danmark.
I 1990’erne blev der i byerne Paamiut, Nuuk, Maniitsoq, Sisimiut, Aasiaat, Ilulissat og Upernavik anlagt kortere asfalterede baner til mindre propelfly. Det samme var tilfældet i bygden Qaarsut med helikopterforbindelse til Uummannaq. Qaanaaq i nord har en grusbane. På østkysten er der en amerikansk anlagt grusbane ved bygden Kulusuk med helikopterforbindelse til Tasiilaq samt bygderne i Ammassalik distrikt. Grusbanen Nerlerit Inaat (Constable Pynt), der blev anlagt af et olieefterforskningsselskab, har helikopterforbindelse til Ittoqqortoormiit. Nerlerit Inaat beflyves alene med fly fra Island. Fra lufthavnene er der helikopterforbindelser til de resterende byer og de fleste bygder. De fleste af disse byer har heliports med tårn, banelys og ventesal, mens de resterende byer og bygderne har mere simple helistop. I 13 bygder har Mittarfeqarfiit ingen faste installationer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.