Ved ankomsten til Qaanaaq var der intet. Først i løbet af juli, da det var muligt at sejle materialer og håndværkere frem, begyndte en hektisk etablering af det nye Thule, der blev udpeget til distriktets nye center.
De små erstatningshuse på mellem 14 og 24 m² , der blev bygget til inughuit langs stranden, stod først færdige i september, hvor vinteren var sat ind – indtil da boede familierne i telte. I sommeren 1954 blev danskerbyen med den samfundsnødvendige infrastruktur som skole, butik, telegrafstation mv. samt boliger til de danske embedsmænd og familier etableret op langs hovedvejen, der går vinkelret på kysten. Tjenesteboligerne i danskerbyen var betydeligt større og blev som de første i Grønland forsynet med fjernvarme, mens erstatningshusene havde kokskomfurer. I grove træk har byen beholdt sin struktur med den samfundsmæssige infrastruktur samlet øst for elven, mens størstedelen af udbygningen er foregået vest for elven.
Qaanaaq ligger på en moræneskråning med permafrost ved en elv, der løber i de fire sommermåneder, men ellers er tørlagt. Om sommeren fyldes to store vandtanke med elvvand til vinteren, men det dækker langtfra behovet. Derfor hentes der isfjelde på havisen med en dumper og gummiged, og isen smeltes i et smelteværk. Denne arbejdsopgave bliver med klimaforandringerne og tyndere havis farligere og er samtidig ekstremt omkostningstung med en produktionspris på ca. 700 kr. pr. kubikmeter vand. Derfor er der til opbevaring af elvvand etableret endnu en vandtank, der stod færdig i efteråret 2021.
Byen har ingen kloak til sort spildevand, og hele byen inklusive sygehuset benytter tørkloset og natrenovation. I den østlige del af byen løber to parallelle kloakledninger til gråt spildevand. Begge ledninger starter ved sygehuset. Kun den østligste del, heriblandt skolen, er tilkoblet og er i dag fuldt funktionsdygtig efter en renovering i 2021. I den øvrige by ledes det grå spildevand ud til terræn, hvor det om vinteren skaber isdannelser neden for husene.
Ud for byen ligger et rev, der beskytter kystlinjen mod dønninger, men også betyder, at alt skal prammes ind og ud, da der ikke er dybgang til en havn. For at smidiggøre pramningen blev der i 2020 etableret en mole ud til revet.
Byen er funderet på permafrost, og det giver store udfordringer, der tiltager med klimaforandringerne. En betydelig del af husene, særligt vest for elven, har markante sætningsskader, nogle i en sådan grad, at de er ubeboelige. Det er en medvirkende årsag til byens store boligmangel, hvor mange unge må blive boende hos forældrene i små huse, også efter at de selv har fået børn.
Havisen, der ligger det meste af året, giver beskeden mulighed for sejlads, så Qaanaaq og distriktets tre bygder modtager kun to årlige forsyningsskibe i henholdsvis juli og begyndelsen af september.
I 2001 blev der etableret en gruslandingsbane ca. 7 km vest for byen for at sikre bedre forbindelse til resten af Grønland. Indtil da var eneste forbindelse helikopter til Pituffik (Thule Air Base) og fly derfra, hvilket indebar nogle begrænsninger og krævede en tilladelse af det amerikanske militær. På den anden side var billetterne til landets trafikale knudepunkt Kangerlussuaq dengang betydeligt billigere end nu, hvor eksempelvis en returbillet til Nuuk koster ca. 18.500 kr. og kræver en overnatning hver vej. Om sommeren skyller vejen mellem byen og lufthavnen nogle gange væk under kraftige tøbrud og regnvejr.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.