Ved en folkeafstemning i Grønland d. 25. november 2008 var der med en stemmeprocent på 71,96 % et flertal på 75,54 % af stemmerne for indførelse af selvstyre. Det medførte, at Folketinget vedtog Lov om Grønlands Selvstyre med ikrafttrædelse på nationaldagen d. 21. juni i 2009. Termen »Selvstyret« bruges i daglig tale i flere sammenhænge. Dels er der Selvstyreloven, der etablerede overgangen fra hjemmestyre til selvstyre. Dels kan Selvstyret henvise til centraladministrationen, Naalakkersuisut (regering), det politiske system bestående af Inatsisartut (parlament) og Naalakkersuisut og/eller det offentlige Grønland. Hermed kan der henvises i flæng til forfatningsretlige aspekter, forvaltningsmæssig organisering eller regeringsførelse – eller til selvstyre i mere abstrakt form. På grønlandsk bruges officielt Namminersorlutik Oqartussat, der henviser til dem, der selvstændigt har noget at sige (Selvstyret), men ordet for myndighed (pisortat) anvendes også om det offentlige.
Selvstyret er i høj grad en videreførelse af hjemmestyret og de institutioner, der blev oprettet og udviklet siden 1979. Men Selvstyreloven markerer en udvikling, der gør Grønland til på verdensplan at være et af de selvstyrende områder, der har de videste kompetencer og selvbestemmelse, uden at være formelt suverænt. Selvstyrelovens præambel – en introducerende, kort tekst, som bl.a. også anvendes i EU-traktater – er en væsentlig fornyelse. Heri defineres den grønlandske befolkning som et folk i henhold til folkeretten med ret til selvbestemmelse. Folkeretten har siden 2. Verdenskrig og den verdensomspændende afkolonisering udviklet sig i bl.a. FN-regi, men det er først i 2009, at grønlænderne af dansk lov anerkendes som et folk i egen ret.
Den folkeretlige status som et folk er en betingelse i international ret for en eventuel løsrivelse og statsdannelse og fulgte årtiers arbejde med oprindelige folks rettigheder i bl.a. Inuit Circumpolar Council (ICC) og FN-regi. I henhold til loven kan en folkeafstemning i Grønland, hvor et flertal stemmer for selvstændighed, indlede processen mod et selvstændigt Grønland.
Selvstyreloven fastslår desuden, at Naalakkersuisut og den danske regering er ligeværdige parter, og at grønlandsk er det officielle sprog i Grønland. Grønland fik ved Selvstyreloven mulighed for at overtage en række nye sagsområder, som ikke var mulige at overtage under Hjemmestyreloven. Men i modsætning til overtagelse af sagsområder under hjemmestyreordningen følger der ikke økonomiske midler med i form af øget bloktilskud fra Danmark. Mens de områder, Hjemmestyreloven gav mulighed for, blev overtaget hurtigere end forventet, er det under Selvstyret gået mere trægt. Kort efter indførelsen af Selvstyret blev halvandet område hjemtaget, nemlig en del af arbejdsmiljøområdet (offshorearbejde) samt forvaltningen af råstofområdet, da ambitionen var, at råstofudvinding skulle være et væsentligt skridt på vej mod en selvbærende økonomi.
Selvstyrelovens første kapitel fastslår magtens tredeling, idet den lovgivende magt placeres hos Inatsisartut, den udøvende magt hos Naalakkersuisut og den dømmende magt hos domstolene (som indtil videre hører under staten). Langt det meste lovgivningsarbejde og forvaltning med gyldighed for Grønland finder sted i regi af Inatsisartut og Naalakkersuisut. Men medregner man også ikkeovertagne områder, er magtdelingen mere kompliceret, eftersom Inatsisartut og Naalakkersuisut systematisk inddrages i forbindelse med særlovgivning vedtaget af Folketinget for Grønland, når rigslovgivning sættes i kraft for Grønland, og ved internationale aftaler af særlig betydning for Grønland. I forhold til udenrigspolitik og forholdet mellem dansk og grønlandsk ret er der fortsat en række gråzoner. Skønt Grundloven beskriver en enhedsstat, har Rigsfællesskabet efterhånden en del træk, der minder mere om en føderation. Det politiske system er udviklet siden 1970’erne, og selv om Grønland er et relativt ungt demokrati, er institutionerne stabile.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.